streda 7. marca 2018

11. diel: Grandiózny záver

No, tak pome na to, vymyslieť nejaký grandiózny záver, aby som mohol ukončiť túto epopeju (neboj Lenka, pamätám si, že ešte som dlžný napíať aj niečo pre ADEL, len som zatiaľ nemal čas :). Už týždeň som síce doma, ale moc som si to kvôli chorobe nestihol užiť a ani stretnúť nikoho z vás. S výnimkou jedného.

Inak, akurát pozerám, že 10. diel, kde zhŕňam svoje majstrovské veldielo, ktoré som zanechal v Lotyšsku si prečítalo zatiaľ len 11 ľudí. To môže znamenať, že ste leniví, vás to už nebaví alebo sa prosto nezaujímate čo užitočné a zaujímavé som tam robil a chcete si o mne zachovať predstavu neschopného flákača. Tak teda díky. Ešte by to mohlo znamenať, že som to zverejnil v blbý čas alebo zabudol zverejniť úplne. To by ale bola moja chyba a s tým sa mi žiť nechce.

Mimochodom, najčítanejší bol 3. diel: Trampoty s deckmi. Tým pádom, ako autorovi najčítenejšieho článku, si udeľujem špeciálne ocenenie za prínos do slovenskej kultúry. Nech žijem!

Grandiózny záver

Bola to paráda. Asi toľko.

Odporúčania aneb múdry jak rádio

A teraz môžeme prejsť k odporúčaniam. Komu by som odporúčal ísť na EVS (po slovensky EDS)? Všetkým od 17 do 30 rokov. Veľká výhoda je totiž to, že človeku preplatia cestovné náklady tam aj späť, ubytko je tiež hradené, plus dostáva peniaze na stravu a vreckové. Život na vysokej nohe si síce neužijete, ale dobrovoľníci sú veľmi vynaliezavé tvory a vždy si nájdu spôsob ako si spríjemniť život aj napriek obmedzeným zdrojom.

Aby som to ale rozmenil na drobné:

Po strednej škole: ak niekto nechce ísť hneď na výšku alebo do práce. Takto to robia hlavne Nemci. Môžete takto pre seba získať rok na rozhodovanie navyše a k tomu si ešte aj rozšíriť obzory a získať nové živtoné alebo pracovné skúsenosti, ktoré vám môžu pomôcť k získaniu lepšej práce. Človek si totiž môže zlepšiť komunikáciu v cudzom jazyku a veľa zamestnávateľov tiež rado uprednostňuje ľudí so zahraničnou skúsenosťou.

Po vysokej škole: v podsate platí to isté čo po strednej. 

Pre nezamestnaných: to môže tiež byť zaujímavá skúsenosť, ktorá im pomôže získať nové zručnosti, skúsenosti a tak prispieť k nájdeniu práce.

Pre zamestnaných: to môže byť tiež zaujímavý nápad, ako na čas vypadnúť z práce a skúsiť si niečo nové. Prípadne, ako v mojom prípade, to môže byť cesta ku kariérnej zmene. Prácu som síce mal, ale nenapĺňala ma a počas toho roku som si mohol vyskúšať veľa nových vecí, zistiť čo naozaj chcem robiť a urobiť prvé kroky tým smerom.

Človek má možnosť si vyskúšať život v inej krajine a zistiť, že Slovensko nie je čierna diera, pretože každá krajina má svoje lepšie a horšie stránky a nikde to nie je dokonalé. V niečom je to lepšie u nás, v niečom podobné a v niečom horšie. Človek tak získa lepší obraz o sebe, svojom domove a o svete.

Okrem toho stretávate veľa nových ľudí, od úplne nezaujímavých a obyčajných, až po tých úžasných, s ktorými zažijete veľa skvelých vecí a ktorí vás dokážu ľudsky obohatiť a inšpirovať k novým veciam. Samozrejme občas človek stretne aj tie horšie typy, ale vo veľkom prevládajú tie dobré typy.

Čo sa týka typu projektov, tak tam je to strašne pestré a myslím, že každý si dokáže nájsť a vybrať niečo čo ho baví, v čom sa chce zlepšiť alebo skúsiť niečo úplne nové. Práca s deťmi, dospelými, dôchodcami, postihnutými, zvieratami, indoor alebo outdoor, vzdelávanie, šport, kultúra, environmentálne záležitosti...proste čokoľvek si viete predstaviť.

Samozrejme, že nie vždy je to to, čo človek očakáva a niekedy sa stane, že dobrovoľník skončí projekt predčasne kvôli nespokojnosti. V každom prípade, pozitívne skúsenosti prevládajú a väčšina problémov sa dá prekonať a vyriešiť. Nakoniec pre drvivú väčšinu je to veľmi dobrá a obohocujúca životná skúsenosť. Páči sa mi anglický pojem "life changing experience", pretože to naozaj mení život. Ak niekto zvažujete ísť, určite sa skúste porozprávať s niekým, kto už niekde bol, aby ste získali lepší obraz. Ja budem poskytovať konzultácie za pivo.

Ak by teda niekto po prečítaní mojich článkov dostal chuť, prípadne poznáte niekoho kto by mal záujem ísť, tak tu sú aspoň 3 organizácie, ktoré aktívne vysielajú ľudí a s ktorými mám osobnú skúsenosť: ADEL, Mladí info a Keric

Takže toľko z mojej strany a idem ja zavesiť klávesnicu na kliniec. Apsoň na čas. A teraz sa idem vysporiadať s post-EVS syndrómom :)
 
 

A keď ma uvidíte, tak...
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára